15473.jpg

Raideleveys ei ole merkityksetön asia.

Harmittaako joskus, kun törmäät tilanteeseen, jossa
muutokset kaatuvat
sanoihin "näin on aina tehty"?Älä huoli, paljon suuremmatkin
asiat
saattavat olla kiinni vanhoista toimintatavoista.
Yhdysvalloissa rautatiekiskojen väli on 4 jalkaa 8.5
tuumaa.(4'8.5"). Aika
outo luku, eikö vain? Miksi näin siis on?

No tietenkin siksi, että Englannin rautatiekiskot ovat
samalla välillä ja
Amerikan rautatierakentajat olivat lähtöisin Englannista.

Vaan mistä mahtaa johtua tuo samainen kieltämättä
epämääräinen mitta
Englannin rautateillä?

Ensimmäiset junanvaunujen rakentajat olivat entisiä
hevoskärryjen tekijöitä
ja he luonnollisesti käyttivät samaa raidevälimittaa kuin
hevoskärryissäkin.

Entä mistä ihmeestä tuo mitta tuli hevoskärryihin?

Jos hevoskärryjen raideväli olisi erilainen olisi riski
pyörän särkymisestä
ollut suuri, sillä vanhojen tiepohjien urat olivat juuri
tuolla välillä.

Ja ketkä rakensivat Englannin vanhan päätieverkon urineen
päivineen?
Tietenkin Roomalaiset, jotka rakensivat teitä pitkin
Eurooppa legiooniensa
käyttöön.

Roomalaiset sotavaunut siis kaiversivat teihin urat, joita
toisten
tienkäyttäjien oli seurattava välttääkseen pyörärikot.

Koska sotavaunut rakennettiin Rooman keisarikunnassa olivat
ne kaikki
tietenkin keskenään samanlaisia ja raidevälistä muodostui
näin ollen
Euroopan laajuinen standardi.

Yhdysvaltojen rautateiden raideväli 4' 8.5" on siis saanut
alkunsa Rooman
valtakunnan sotavaunuista.

Joten seuraavan kerran, kun käteesi annetaan spesifikaatio
ja mieleesi
nousee kysymys "mistähän hevon perseestä tämäkin mitta on
peräisin" muista,
että Roomalaiset sotavaunut suunniteltiin leveydeltään
sellaisiksi, että
niiden aisojen väliin mahtuu juuri kaksi keskiverto
vetohevosta.

Vaan ei tämä tähän pääty.

Alunperin avaruussukkulan kantorakettien suunnittelija olisi
halunnut tehdä
niistä hieman paksummat paremman hyötysuhteen
saavuttamiseksi.

Valitettavasti vain raketit valmistavan tehtaan ja
laukaisupaikan välisellä
rautatiellä on tunneli, johon rakettien oli mahduttava.

Tunnelin läpi kulkee vain yksi kiskopari ja kustannusten
vuoksi tunnelista
oli tehty vain hieman kiskoja leveämpi ja kuten nyt tiedämme
tuo mitta on
aika liki kahden hevosen takamusten yhteen laskettua
leveyttä.

Joten yksi avaruussukkulan, erään maailman kehittyneimmän
kuljetusvälineen,
päämitoista on itse asiassa peräisin kahden vuosituhannen
takaisten
vetohevosten takamusten leveydestä.

On siis aivan turha tulla väittämään,
etteikö hevosen p****ellä olisi yhtään mitään merkitystä.