Olen vakaasti sitä mieltä, että potilaan oikeus reklamoida saamastaan hoidosta on erittäin hyvä asia.

Potilaan taholta tuleva uhkailu, kiristys, maanittelu, lahjonta ja katteettomat lupaukset -nämä oivalliset lapsenkasvatuskeinot -ovatkin sitten toinen juttu. Osa niistä täyttää rikoksen tunnusmerkit.

Joihinkin ammatteihin liittyy työn mukanaan tuomia riskejä. Lääkärin työhön kuuluu tämä. Olla kusitolppana.
Paljon harmia ja lisätyötä kirjeenvaihdon muodossa valitelmat ja kantelut toki aiheuttavat. Asiassa on toinenkin puoli.

Jos lääninhallitus kovistelee kuntaa siitä, ettei jotain tiettyä hoitotakuulakiin tai lakiin potilaan oikeuksista ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota eikä palveluja ole kunnolla resusrssoitu ja järjestetty, se on ihan oikein.

Tällaisissa tilanteissa viestini valvovalle viranomaiselle on: "Tervetuloa, levitämme teille punaisen maton".

Toisaalla olen sanonut, että hyvä hallintolääkäri on teflonpannun, virkamiehen ja empaattisen äreän piskin ristisiitos. Olen edelleen samaa mieltä.