Matemaatikko ja optiomeklari Nassim Nicholas Taleb on pitkään tutkinut, miksi hämäämme itsemme ajattelemaan, että tiedämme enemmän kuin oikeastaan tiedämmekään. Rajoitamme ajattelumme epäolennaiseen ja turhaan, kun suuret asiat toistuvasti yllättävät meidät ja muokkaavat maailmaa. Ilmiö, jota Taleb nimittää termillä Musta joutsen on laajavaikutuksinen, vaikeasti ennustettava, harvinainen tapahtuma normaalin odotusarvon ulkopuolella. Mustalla joutsenella on yleensä suuri vaikutus ympäristöön ja historian kulkuun. Syyskuun 11. 2001 tapahtumia voi tyypillisesti kuvata mustaksi joutseneksi.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Taleb kertoo meille epävarmuuden teoriaa hahmotellessaan paljon itsestämme, miten aivomme kertovat meille jatkuvaa iltasatua, jossa asiat menevät hyvin, kunnes yllättävä tapahtuu.

Mustan joutsenen olemassaolo on jatkuvasti läsnä, mutta emme halua tietää siitä mitään. Talebin alati toistama lause on: "Historia ei ryömi, vaan hyppää". Me emme ole valmistautuneet hyppäämään, vaan säilyttämään mukavuusalueemme. Istumme jatkuvassa auringonlaskussa elokuisella verannalla.

 

Olli Rehn näyttää pusanneen sovinnon riitaisten Kyproksen kansalaisten välillä. Suomalaiset miehet ja naiset myös ovat maailmalla viisaiden rauhatekijöiden maineessa. Namibia, Itä-Timor, Azeh, Serbia, Kosovo. Omalla maallamme rähjäämme ja riitelemme jokaisesta tienpohjan paikasta ja siirretystä rajapyykistä.

 

Kognitiivisia harhoja on ihmisen pää täynnä. Se, että epätodennäköinen tapahtuu, on monelle henkilökohtainen loukkaus. Nuoruusasiat muistuvat mieleen sävykkäämpinä kuin ydinaikuisuus, joukkohysteria riivaa meitä kaikkia median nimissä. Nyt maailma hotisee ja huutaa muutaman miehenkuvatuksen panoreissuista, hurskastelee kunniasta ja nuhteesta. Jos jossain olisi hyvä ihminen, hänet todennäköisesti kivitettäisiin tai ainakin ristiinnaulittaisiin.

 

Lalli oli ravakampaa tekoa, miesten mies. Ensimmäisen kerran hän esiintyy kirjallisessa muodossa Hemminki Maskulaisen virressä 1660-luvulla. Vaikka runo kirjoitettiin muistiin vasta 1600-luvulla, on se tutkijoiden käsityksen mukaan sepitetty jo keskiajalla.

 

Piispa oli käynyt pyytämässä ruokatarpeita Lalli-nimisen talonpojan talosta. Lalli oli legendan mukaan Köyliön nykyisessä Kirkkosaaressa sijainneen kartanon isäntä. Lallin vaimo Kerttu suhtautui kuitenkin ynseästi matkalaisiin. Nämä saivat silti ruokatarpeita ja hevosellekin purtavaa. Piispa maksoi kaiken avokätisesti. Kun Lalli palasi kotiin, kertoi Kerttu hänelle matkalaisten ottaneen eväät ilmaiseksi. Siitäkös Lalli kimmastui. Hän ei tainnut olla kovin leikkiverinen mies. Olisiko impulssihäiriölläkin ollut osuutta. Lalli lähti ajamaan piispan seuruetta takaa kirveen kanssa. Henrik hoksasi kuolevansa pian ja pyysi palvelijaansa piiloutumaan ja kuljettamaan Henrikin ruumiin pois. Hän pyysi myös, että sinne minne härät jaksavat vetää rekeä, piti rakentaa Suomen ensimmäinen kirkko.

 

Lalli tappoi piispan kirveellään Köyliöjärven jäällä ja palasi kotiinsa piispan hiippa päässään ja sormus peukalossaan. Kun hän yritti riisua hiippaa, päästä irtosivat hiukset, ja kun hän yritti ottaa sormusta pois, koko peukalo irtosi. Kesällä hiirilauma alkoi ajaa takaa Lallia, joka pakeni järven rannalla kasvavan puun latvaan. Jyrsijät alkoivat nakertaa puun runkoa, joten Lallin ei auttanut muu kuin hypätä järveen, johon hän hukkui. Järvi sai tästä nimekseen Hiirijärvi. Hänelle tapahtui epätodennäköinen. Kristinuskon tulo Suomeen ei ollut musta joutsen, vaan sen ajan kolonialismia. Valtaa ja verotusoikeutta ristiretkillä haettiin.

 

Kirkko otti kostoksi surmatyöstä Lallin kartanon haltuunsa ja määräsi sen kuulumaan Turun piispoille. Uskonpuhdistuksen jälkeen maat palautettiin kuninkaalle ja valtiolle. Nykyään kartano on yksityisomistuksessa ja tila on huomattava erikoiskasvien tuottaja. Kirkko rakennettiin Nousiaisiin.

 

Osmo A. Wiio, arvostettu tiedotusopin guru takavuosilta sorvasi Wiion viestinnän lait

 

1. LAKI

Viestintä yleensä epäonnistuu paitsi sattumalta.

Jos viestintä voi epäonnistua, niin se epäonnistuu.

Jos viestintä ei voi epäonnistua, niin se kuitenkin tavallisesti epäonnistuu.

Jos viestintä näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä on väärinkäsitys.

Jos olet itse sanomaasi tyytyväinen, niin viestintä varmasti epäonnistuu.

 

2. LAKI

Jos sanomaasi voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on todennäköisesti eniten vahinkoa.

 

3. LAKI

On olemassa aina joku, joka tietää sinua paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.

 

4. LAKI

Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu. - Mitä enemmän viestitään, sitä nopeammin väärinkäsitykset lisääntyvät.

 

5. LAKI

Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan miten asiat näyttävät olevan.

 

6. LAKI

Uutisen tärkeys on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön.

 

7. LAKI

Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisemmin unohdat olennaisen asian. jonka muistit hetki sitten.

 

***

 

Tänä päivänä on päähenkilönä historiallinen hahmo, jonka sanoma koki  Wiion lait kaikessa ankaruudessaan ja joka itse oli Musta Joutsen.