19411.jpg

 

Sissimainonta  on osa eläinaktivistien taktiikkaa. Ruotsissa järjestön isku närkästytti, nyt myös Suomessa

 

Mitä Ruotsissa tapahtui syksyllä 2004?

"Oletko väsynyt koiraasi? Tienaa hiukan ylimääräistä!

Viidentoista hengen sissiryhmä lähti liikkeelle Tukholmassa 11. päivänä lokakuuta 2004 illalla klo 23. Kolmeen mennessä joukko oli liimannut 1 500 karua, kopiokoneella tehtyä A3-julistetta koiranomistajien ulkoilureittien, suurimpien tiedotusvälineiden toimitusten ja kaupungin solmukohtien läheisyyteen.

Vastaava operaatio käynnistyi samanaikaisesti viidessätoista muussa ruotsalaiskaupungissa. Kaikki sujui hyvin, työtä hidastivat vain muutamat välikohtaukset. Jotkut öisistä ohikulkijoista nimittain hermostuivat, kun he näkivät, mitä julisteessa luki:
"Oletko väsynyt koiraasi? Haluaisitko ansaita hiukan ylimääräistä? Summat vaihtelevat eläimen rodun ja koon mukaan. Turkit jaellaan vaatevalmistajille Aasiaan, jossa turkisten kysyntä on suuri. Rahat saadaan 14 päivässä toimituksesta. Lisää tietoa osoitteesta www.furexport.se"

Julisteessa mainitusta web-osoitteesta löytyi sitten selitys, mistä kampanjassa oli kysymys. Sivut kuuluivat pienelle, aiemmin tuntemattomalle eläintensuojelujärjestölle nimeltään Animal Protection Network (APN). Se halusi näin herättää keskustelua aasialaisten lihan- ja turkistuottajien harjoittamasta koirien ja kissojen eläinrääkkäyksestä. Ongelma ei ole aivan mitätön: Aasiassa teurastetaan APN:n mukaan vuosittain 13–16 miljoonaa koiraa ja 4 miljoonaa kissaa.

Parissa päivässä järjestön sivuilla oli käynyt jo noin 7 000 vierailijaa. Lukuisat tiedotusvälineet kertoivat kampanjasta. Sähköposti täyttyi liikuttuneista viesteistä. Poliisi ilmoitti julisteista eläintensuojeluun. Tietenkin pari koiraansa väsynyttä halusi myös myydä lemmikkinsä.

Tämä ruotsalaisen pr-toimiston Edelman Ufon suunnittelema kampanja oli menestys. APN sai runsaasti uusia jäseniä. Ja mikä mielenkiintoisinta, operaatio ei maksanut mitään. Kaikki hankkeeseen osallistuneet tekivät osuutensa maksuttomana talkootyönä.

Tehokkaaksi todettua perusideaa on hyödynnetty myöhemmin esimerkiksi lehtimainoksissa. Järjestö voitti myös Resume -lehden palkinnon parhaasta radiomainoksesta."