Olemme saanut postia:
 
 
Terve!
 
Kuten huomaat olen saanut palautetta ja positiivista taitelija Eeli Aallolta , johon vastasin seuraavasti:

Huomenta Eeli
 
Kiitos  kovasti viestistäsi!
.
El Grecon apostolien kuvat antoivat mulle täydentävää informatiota. Olen aikaisemmin luullut, että se mitä aivoihin tallentuu on  kuva, joka verkkokalvolle on syntynyt, kun aluksi katsotaan KOHTISUORASTI.
 
Esimerkisiksi apteekissa aluksi katsotaan MOLEMMAT SILMÄT AUKI suoraan edessä olevaa kuvaa ja Fieandtin kirjan lounaspöydässä  kuvittelin katsojan aluksi katsovan ruokapöytää ylhäältä eli suoraan päältä. Nämä näkymät sitten KUVITTELIN  aivojen TALTIOINEEN sen.
 
El Grekon  esimerkissäsi olisi ollut pakko kirkkoon raahata hydraukinen nostolava esim, SKY LIFT tai DINO, jolla katsoja aluksi katsoisi apostoleja kohtisuorasti, olettaen tietysti, että El Greco olisi  heidät maalannut AIVAN NORMAALEISSA mittasuhteissa eli sellaisina kun he olisivat näyttäneet kun El heidät olisi sattumalta tavannut Lähi-Idässä. Tämä on tekinsesti mahdotonta.
Toisaalta Kai von Fiendtin ruokapöytäesimerkissä ei sittenkään ole aterioitsijan pakko heti pöydän luo saapuessaan edes vilkaista pöytää ylhäältä KOHTISUORASTI ennen kuin hän katsoo vinosti ja näkee lautaset pyöreinä.
 
Edelliseen esimerkkiin palatakseni ei El Greko ole pystynyt olemaan kirkkokansaan nähden tasapuolinen, sillä hän lienee toiminut sikäläisten"Optiomiljonäärien", jotka lienevät istuneet etupenkeissä ja huolimatta silloisenkin kirkollisveron maksajina mahdollisimman tasapuolisesti eli "tasaverosysteemin" mukaisesti, he kuitenkin maksavat henkilökohtaisesti kirkollisveroa veroa enemmän kuin takapenkin rahvas.
 
 Heidän  mukanaan tietenkin sillonen taidekriitikko ja paikallislehden kulttuuritoimittaja. ETTÄ MITÄ? Takapenkin "rupusakki" näkisi apostolit suhteettäman pitkinä, sillä ei Grecokaan hyvästä sydämestään ja maalarintaidostaan huolimatta ole pystynyt tyydyttämään molempien ryhmien tarpeita. Jos kuvittelemme kirkkosalin hyvin pitkäksi, näkisi rahvas apostolit suunilleen sen muotoisina kuin El heidät oli maalannut eli turhan hoikkina.
 MIKÄ ON  siis lopullinen SELITYS NÄKÖHARHALLE?
 
Katsojan ei tarvitse olla ollut "FACE TO FACE"-asemassa kuvattavan esineen kanssa. Lounaspoytäesimerkissä rittää se, että katsoja ainakin kerran on jossakin nähnyt ruokalautasen, ja todennut sen pyöreäksi. Tämän hän MUISTANNEE  hautaan asti!
Entä sitten El Grekon fresko? Puhun aluksi vain "isokenkäisistä". He ovat nähneet elämänsä aikana toisia ihmisiä ja myös ehkä itsensä tasopeilissä. Täten keskimääräisen ihmisen mittasuhteet ja esim. pituus ovat tallettuneet  heidän aivoihinsa lähtemättömästi. Täten oltaneen tekemisissä, kuten olen arvellut, tietoisuuden eli "KOGNITIIVISUUDEN" kanssa sittenkin?
 
Kuten huomaat en ole sanallakaan maininnut silmien auki/kiinni  - asiasta. Selitykseksi mainitsisin, että en ole henkilökohtaisesti nähnyt kirkossa yhtään El Grekon freskoa ja toiseksi lienen nähnyt tähän ikään niin monta pyöreää lautasta, että lienen jäävi puhumaan asiasta
 
Mitä  tuumaat Eeli?
 
Pekka T.
 
 
  
 
----- Original Message -----
From: Eeli Aalto
Sent: Wednesday, November 02, 2005 4:50 PM
Subject: VS: TIEDON AIHEUTTAMA ELI KOGNITIIVINEN NÄKÖHARHAKO?

Kiitos Pekka mielenkiintoisista havainnoista! Sartre sanoi, että hän ajattelee silmillään. Näkeminen on hyvin subjektiivinen ilmiö. Meikäläinen on joutunut perehtymään siihen liittyviin ilmiöihin monin tavoin. El Greco maalatessaan korkealle kirkkojen seiniin apostoleita venytti heidän hahmonsa suhteettoman pitkiksi. Alhaalta katsoen ne näyttivät "normaaleilta". Me näemme värejä, joita oikeasti ei  ole olemassa, vaan syntyvät verkkokalvolle jälkikuvina tai samanaikaisina kontrasteina.
 
Olethan tarttunut keskeisiin psykofyysisiin ilmiöihin ja ongelmiin. Kiitos niistä ja samalla sain hoidetuksi kuntoon oman sähköpostinkin. Aulille terveisiä!
 
Eeli
 
 
Eelin kuvia on täällä 
 
16394.jpg