Alku    Susupetalin Haudalla

Jatko  Marin Vierailulla

 

-Jos jäisitte kuitenkin?<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

-Niin, ajattelin että jos olen vaikka häiriöksi…

 

-Itsehän minä teidät tänne kutsuin… Mutta mitäs me teititellään tyttöjen kesken! Minä olen Elma, tämä on poikani leski Minttu ja sinä kai sitten olet Kaisi. Ainakin sinussa on samaa näköä Karin kanssa. Kuinka matka meni?

 

-Junassa oli vähän täyttä.

 

Huoneeseen laskeutui hiljaisuus. Naiset katselivat toisiaan uteliaina. Kaappikello raksutti. Naapurista kuului pystykorvan kimeä haukku. Huoneen lämmin ilma tuoksui kynttilöiltä ja kardemummalta. Mummo katkaisi hiljaisuuden.

 

-Ehditkö sinä koskaan tavata isääsi?

 

-En. Äiti kertoi vasta kun lehdissä …oli se.

 

-Hävittömiä kirjoittivat. Ei Kari mikään grynderikuningas ollut. Ja vahinko se oli. Vene kaatui ja Joona hukkui ensin, sitten Kari. Eikä Kari mitään huumeita käyttänyt. Vahingossa se niitä kipulääkkeitä otti, loukkasi selkänsä ja erehtyi purkista silloin aamulla. Poliisit tutkivat minun syöpälääkkeeni moneen kertaan, eikä sieltä mitään löytynyt.  Ja sitten jäi muka velkoja, pöh! Karilta jäi minulle ja Mintulle isot rahat.  Mummon ääni oli muuttunut oudon teräväksi.

 

-Osillekos olit tulossa?