Ajan päivittäin autolla 2*112 km työmatkaa isonpuoleisella dieselautolla, olen ajanut jo 19 vuotta. Työpaikkakunnalla minulla ei ole edes komeroa, jossa yöpyä, viimeksi olin yötä hotellissa muutama päivä sitten. Ja hyvä niin.

Välille on tullut tänä syksynä peltipoliiseja eli kameravalvonta. Pahin kaahaaminen on vähentynyt, ei toki loppunut. Kyseinen tieosuus on osin niin huonokuntoista, että käypä liikennerajoitus olisi 70 km/h ympäri vuoden. Hirviä, kevyttä liikennettä, traktoreita ilman valoja ja erityisesti raskasta liikennettä tällä Suomen valtasuonella riittää.

Joidenkin laskujen mukaan joka kolmas kulkuneuvo on raskas yhdistelmäajoneuvo, omien ajoaikojeni tienoilla joka toinen. Kymmenen rekan jono ei ole kovin harvinainen näky; erityisesti venäläiset näyttävät tykkäävän sellaisesta peräkkäin köröttelystä. Hirviä näkyy tasaiseen tahtiin.

Te nopeat ja lahjakkaat autonkuljettajat! Se rekan perässä harmaalla farmarinkotterolla köröttelevä tyyppi olen minä, joka käyttää rekkaa hirvipuskurina...

Yritän pitää turvaväliä, mutta vaikeaa se on, kun bemarit ja audit kiilaavat väliin mitä huonompi näkyvyys on.

Huono keli ei aiheuta onnettomuuksia. Liian suuri tilannenopeus sen tekee. Kyseisellä välillä nopeudella 115 km/h vs. 85 km/h ajan säästö on muutamia minuutteja. Mihin minä ne rullatuolissa tai vihanneksena paskaisissa vaipoissa käyttäisin?